~ambillah manfaatnya~

Saturday, January 30, 2010

~AL-KISAH~

Seorang ulama terkemuka, Imam Sahl bin Abdullah at-Tastari menceritakan kisah dirinya..
"ketika berumur tiga tahun, aku ikut bapa saudaraku iaitu Muhammad bin Sanwai melakukan qiyamullail. Aku melihat cara solat bapa saudaraku dan aku meniru gerakannya.

suatu hari, bapa saudaraku berkata kepadaku, "Adakah engkau mengingati Allah, yang menciptakanmu?". Aku bertanya padanya: "bagaimanakah caranya aku mengingati-NYA?

beliau menjawab,"Anakku! jika kau berganti pakaian dan ketika hendak tidur, katakanlah tiga kali dalam hatimu, tanpa menggerakkan lidahmu. "Allahu ma'i...Allahu nadhari...Allahu syahidi! (ertinya, ALLAH BERSAMAKU, ALLAH MELIHATKU, ALLAH MENYAKSIKAN AKU!)

aku menghafal kalimah itu, lalu mengucapkan setiap malam. kemudian aku menceritakan hal ini kepada bapa saudaraku. bapa saudaraku berkata, "Mulai sekarang, ucapkan zikir itu sepuluh kali setiap malam."

Aku mengamalkannya, aku fahami maknanya dan aku merasakan ada kenukmatan dalam hatiku. fikiran terasa tenang. Aku berasa sentiasa bersama Allah Subhanahu wa Taala.

satu tahun selepas itu, bapa saudaraku berkata," jagalah apa yang aku ajarkan kepadamu, dan amalkanlah sehingga mati. Zikir itu akan bermanfaat bagimu di dunia dan akhirat."

katanya lagi," wahai Sahl, Orang yang berasa selalu disertai Allah, dilihat Allah dan disaksikan Allah, adakah dia akan melakukan maksiat?"

kalimat ALLAHU MA'I, ALLAHU NADHARI, ALLAHU SYAHIDI (ALLAH BERSAMAKU, ALLAH MELIHATKU, ALLAH MENYAKSIKANKU) sangat terkenal dalam kalangan ulama arif billah. bahkan Syeikh al-Azhar, Imam Abdul Halim Mahmud, yang juga dikenali sebagai ulama yang arif billah menganjurkan kpada kaum Muslimin supaya membacakan kalimah ini di dalam hati. maknanya dasyat, jika dihayati dengan bersungguh-sungguh, akan mendatangkan rasa ma'iyatullah (selalu berasa disertai,dilihat dan disaksikan oleh ALLAH Subhanahu wa Taala.

Akhirnya hal ini akan menimbulkan rasa takwa yang tinggi kepada Allah Subhanahu wa Taala. kalau sudah begitu, adakah orang yang berasa disertai, dilihat dan disaksikan ALLAH akan melakukan maksiat??................

renung2kanlah...& amalkanlah kalimah itu agar dapat manfaatnya...
sekian...wsalam (",)

Labels:

0 comments: