.:: ANDA MEMPUNYAI MASALAH? ::.

Tuesday, July 20, 2010

Hidup di dunia ini memang tidak pernah terlepas dari masalah. Ada sahaja aral yang melintang menghalang perjalanan. Bagi mereka yang bijak, masalah itu adalah satu peluang untuk memperbaharui diri sendiri dan menguji keutuhan dan kebijaksanaan mental dan fizikal. Yang jelasnya, setiap masalah itu adalah satu ujian daripada Allah kepada hambanya bagi menilai sejauh mana tahap keimanan hamba itu kepada-Nya.

Sebut tentang ujian Allah, bagi hambanya yang menganggap setiap permasalahan itu adalah satu ujian dan kekal tetap teguh bersabar menghadapi ujian itu tanpa tergugah goyangnya iman di hatinya, maka di situlah akan terlihat ganjaran dari Allah SWT. Ada yang berkata,-Bermacam-macam ujian aku ditimpakan, aku tak pernah berputus asa malah semakin bersabar, tetapi mengapa tiada ganjaran dari Allah?. Ingatlah, Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk setiap diri hambanya. Mungkin tiada ganjaran dari Allah di dunia tetapi ganjaran di akhirat nanti yang lebih besar nikmatnya,siapa yang tahu? Hanya Allah Yang Maha Mengetahui.

Ada sesetengah orang jika ditimpa masalah mencari rakan-rakan dengan tujuan untuk menceritakan setiap inci permasalahan yang dihadapi. Dan jika rakan dan sahabat tidak bisa memberi masa dan ketika untuk dirinya, maka dia menjadi tertekan dan terasa dilupakan dan ditinggalkan dan mula berputus asa.

Inilah akibatnya mencari makhluk, bagaikan gambaran betapa kebergantungan kepada makhluk itu amat jelas. Bersujudlah kepada Allah, berceritalah kepada Allah melalui titisan air mata ketaqwaan dan air mata taubat memohon pertolongan kekuatan petunjuk dan hidayah dari Allah SWT, nescaya seseorang itu tidak akan rasa ditinggalkan, dihindarkan dan berputus asa. Allah SWT tidak kan pernah mengecewakan hamba-hambanya terutamanya hambaNya yang bertaqwa kepadaNya dengan sebenar-benar taqwa.

Carilah Allah di setiap saat dalam hidup kita, bukan sekadar di masa kita susah sahaj. Ingatlah Allah di kala ingin melakukan kesalahan, ingatlah Allah di kala mendapat berita gembira dan nikmat dariNya, ingatlah Allah di kala susah. Lihatlah alam yang terbentang luas ini, langit, bumu, tanah, pohon-pohon, lautan, burung-burung, gunung-ganang, lihatlah jari jemari kita, tangan kita, lihatlah diri kita di hadapan cermin...

SEMUA ITU ADALAH TANDA-TANDA BAGI ORANG YANG BERFIKIR....

0 comments: